Når målsætninger er indbyrdes uforenelige

Jeg har en websiteopgave på arbejde. Der er egentlig ikke tale om en særligt kompliceret informationsstruktur eller andre applikationsfunktionelle finurligheder. Udfordringen har bestået i at opfylde nogle kriterier, der påvirker hinanden negativt. Det skal forstås således, at opfyldes et kriterie, bevirker det, at et andet ikke opfyldes. Og det på trods af, at alle kriterierne i sig selv er valide og relevante.

Det skal være netop det design

Opgaven indeholder flere udfordringer, men den største udfordring er produktsiden. På produktsiden ønsker firmaet, der har stillet opgaven, at præsentere en række produkter. 16 produkter i alt. Hvert produkt præsenteres kort på produktsiden, og brugen kan så klikke på den kort præsentation og få mere information på en ny side specifikt for hvert produkt. Firmaet har defineret en bestemt grafisk præsentation til de korte præsentationer. Hvert produkt skal præsenteres med et rundt ikon, titel, kort beskrivelse og knap med link til mere information. Det betyder, at hver korte produktpræsentation på produktsiden fylder en del. Produkterne ligger i en blok på 4 x 4 korte præsentationer. Det ser egentligt pænt ud, og er også rimeligt overskueligt. På en 24” skærm vel at mærke.

Det skal passe til alle skærmstørrelser

Et af firmaets andre krav er, at løsningen skal være brugervenlig på alle skærmstørrelser.
På en lille touch skærm ligger produkterne i en lang række under hinanden. Og det betyder, at der skal mange swipes til at bladre ned igennem alle produkterne. Det kunne gøres mere brugervenligt ved at vælge en mindre grafisk fyldig løsning. Og brugervenligheden bliver slemt skadet, når brugeren vil se mere end et produkt.  Hver gang brugeren har set et produkt og vender tilbage til produktlisten, skal han swipe ned igennem produktlisten igen for at se det næsteprodukt på listen.
Kunden vil ikke ændre den grafiske præsentation, så produktinformationssiderne kodes som sider, der opfører sig som pop-up. Det betyder, at brugeren kan ”tænde og slukke” for hver produktinfo uden at forlade sin plads på listesiden. Min dygtige udviklerkollega har kodet det til løsningen.  Og det fungerer fint og ser godt ud på alle skærmstørrelser. Med mindre, altså, brugeren søger sig frem til siden.

Det skal kunne søgemaskineoptimeres

Et af firmaets krav er, at websitet skal kunne søgemaskineindekseres. Et helt validt krav. Og sitet kan da også indekseres. Pop-uperne er konstruerede som selvstændige sider, og fx Google finder dem nemt. Men (Jep, der er et men) siderne præsenteres så også af Google som sider. Det betyder, at deres pop-up form og pop-up relation ikke præsenteres. Brugeren får derfor ved søgning blot en side med billede og tekst uden videre navigationsmuligheder. På en 24” skærm strækkes det yderligere til stor grimhed. Det ordner min kollega med et Java script.

Papirprototyper er en hjælp

Med prototyper i papir klarede vi en del af udfordringerne med det samme og synliggjorde de forskellige problematikker over for kunden.  Så på trods af udfordringerne, har det været en god proces.

Skriv et svar